susp_logo_3000x3000_rgb_a

Zgodnie z założeniami IPD istnieje lepszy sposób realizacji projektów. Jak to możliwe? Dzięki przekształceniu rozdrobnionych procesów – przynoszących wyniki poniżej oczekiwań – w zintegrowany proces oparty na współpracy. Najlepszym przykładem skuteczności takiego podejścia jest innowacyjny mechanizm wynagradzania wszystkich partnerów  przedsięwzięcia. Zintegrowany proces realizacji projektów zapewnia znakomite rezultaty wszystkim uczestnikom przedsięwzięcia budowalnego.

Projektanci, inżynierowie, wykonawcy i inwestorzy powinni myśleć o współpracy poprzez utworzenie zintegrowanego zespołu już na początkowym etapie projektu, tak aby określić zakres  i cele przedsięwzięcia. Dzięki współpracy zintegrowanego zespołu od samego początku, możliwe jest wypracowanie nie tylko wspólnej wizji przedsięwzięcia, ale także wspólnego planu osiągnięcia sukcesu. Zintegrowana realizacja przedsięwzięcia pozwala pracować efektywniej, zaoszczędzić czas i pieniądze oraz stworzyć lepszy projekt.

Historia IPD

IPD narodził się w latach 90., kiedy zawarto umowę partnerską - Sojusz Projektowy (Project Alliance) w ramach poszukiwania ropy naftowej na Morzu Północnym. Strony opracowały program partnerski, w którym inwestor gwarantował pokrycie kosztów bezpośrednich, tak aby sprostać czekającym na nich wyzwaniom. Wypłata zysku, zwrot kosztów ogólnych i przyznanie premii zależały od wyników projektu. Taki system rekompensat opierał się na zasadzie: „razem wygrywamy albo razem przegrywamy”.
Od czasu opracowania pierwowzoru warunków partnerskich przez przemysł naftowy na Morzu Północnym, Sojusze Projektowe stosowano powszechnie w branży budowlanej w Australii, Stanach Zjednoczonych, a także nadal wykorzystywano w Wielkiej Brytanii.

Projekty IPD na świecie

Australia – Projekt East Spar, gazociąg

Australia - projekt Wandoo, platforma wiertnicza

Australia – Rozbudowa autostrady Ipswich: odcinek Dinmore - Goodna (D2G)

Finlandia - Modernizacja linii kolejowej, odcinek Lielahti–Kokemäki

Finlandia - Tunel w Tampere (The Rantaväylä Tunnel project)

Wielka Brytania – Budowa fabryki samochodów Hondy w Swindon

Wielka Brytania – Rozbudowa terminalu 5 lotniska Heathrow

Wielka Brytania – projekt Modular Building - CCS (Crown Commercial Service)

Wielka Brytania – dostosowanie kontraktu NEC-4 do wymogów Smart Motorways Programme Alliance prowadzonego przez Highways England

Główne założenia IPD

- szacunek i zaufanie
- korzyści finansowe
- odpowiednie technologie i innowacyjność
- wczesne zdefiniowanie celów i standardów
- otwarta komunikacja
- wczesne zaangażowanie kluczowych uczestników
- odpowiednia organizacja i zarządzanie zespołem
- zintensyfikowane planowanie

Mechanizm wynagradzania w IPD

Stowarzyszenie Uczestników Sojuszy Projektowych
Plac Defilad 1 lok. 825
00-901 Warszawa
e-mail: biuro@susp.pl