susp_logo_3000x3000_rgb_a

STATUT STOWARZYSZENIA UCZESTNIKÓW SOJUSZY PROJEKTOWYCH

§ 1 Postanowienia ogólne.
1. Zakłada się stowarzyszenie zrzeszające inżynierów, prawników, rzeczoznawców, specjalistów z branży budowlanej, uczestników procesu budowlanego, osoby fizyczne i prawne działające w dziedzinie budownictwa, technologii, prawa pod nazwą Stowarzyszenie Uczestników Sojuszy Projektowych, które występuje dalej w treści niniejszego statutu, jako ,,Stowarzyszenie”. Stowarzyszenie może używać nazwy w skrócie: ,,SUSP”.
2. Stowarzyszenie stanowi dobrowolne, samorządne i trwałe zrzeszenie działające w oparciu o Ustawę prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1393 z późn.zm).
3. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i może prowadzić działalność gospodarczą.
4. Stowarzyszenie może być członkiem organizacji krajowych i zagranicznych.
5. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków, a także zewnętrzne firmy i instytucje.
6. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
7. Stowarzyszenie może powoływać oddziały terenowe, sekcje, koła a również w miarę potrzeb komitety, rady, komisje oraz inne jednostki organizacyjne o charakterze społecznym i gospodarczym.
8. Stowarzyszenie może ustalić własne godło zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami.

§ 2 Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji.
Celem Stowarzyszenia jest:
1. Promowanie współpracy pomiędzy uczestnikami projektów budowlanych opartej na zintegrowanym procesie zarządzania projektami.
2. Reprezentowanie interesów zbiorowych członków Stowarzyszenia na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz współpraca z krajowymi i zagranicznymi podmiotami w dziedzinie budownictwa.
3. Wspieranie członków Stowarzyszenia w rozwoju i podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, pobudzanie twórczej aktywności członków, wytwarzanie więzi koleżeńskiej.
4. Organizowanie i wspieranie przedsięwzięć służących rozwojowi usług, przedsięwzięć innowacyjnych w dziedzinie budownictwa i technologii.
5. Propagowanie wiedzy, dobrych praktyk i standardów w sektorze budowlanym.
6. Wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy specjalistami z branży budownictwa i branż powiązanych.
Stowarzyszenie realizuje cele poprzez:
7. Przynależność i współpracę Stowarzyszenia z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami, uczelniami wyższymi, jednostkami badawczymi i badawczo-rozwojowymi w dziedzinie budownictwa i technologii.
8. Ustanawianie i propagowanie dobrych praktyk, zespołu zasad postępowania uczestników procesu budowlanego.
9. Organizowanie konferencji, kursów, seminariów, sympozjów, spotkań członków i osób zainteresowanych współpracą ze Stowarzyszeniem.
10. Reprezentowanie interesów zbiorowych uczestników procesu budowlanego, wobec władz, organów administracji publicznej, podmiotów zewnętrznych, instytucji samorządowych.
11. Prowadzenie działalności gospodarczej.
12. Wykorzystanie sieci Internet oraz mediów społecznościowych w celu promocji, marketingu i realizacji celów statutowych.
13. Nadzorowanie zagadnień budowlanych, technicznych, prawnych, ekonomicznych, w tym formułowanie opinii, analiz, wniosków w dziedzinie budownictwa.
14. Wyrażanie opinii w sprawach publicznych.
15. Monitorowanie procesu legislacyjnego przepisów z zakresu budownictwa i technologii, zajmowania stanowiska i prezentowania opinii w tym zakresie.
16. Wydawanie czasopism, artykułów dotyczących prawa budowlanego i technologii, artykułów naukowych i prawnych oraz innych wydawnictw o charakterze naukowo-technicznym i popularno – naukowym oraz edukacyjnym.
17. Wprowadzanie nowych standardów, wzorców umów, warunków kontraktowych.
18. Wprowadzanie technologii i oprogramowania wspierającego zarządzanie procesem budowlanym.

§ 3 Zasady przyjęcia i utraty członkostwa. Prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia.
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej którym przepisy przyznają zdolność prawną. Osoba prawna/jednostka nie posiadająca osobowości prawnej może być wyłącznie członkiem wspierającym Stowarzyszenie. Osoba fizyczna musi posiadać pełnię praw publicznych, być pełnoletnia i spełniać co najmniej jeden nw. warunków:
a) wykonywanie zawodu prawnika (radcy prawnego/adwokata/rzecznika patentowego/sędziego arbitra), inżyniera, technika, rzeczoznawcy, specjalisty z zakresu budownictwa/ przemysłu materiałów/ technologii;
b) posiadanie statusu studenta studiów wyższych na kierunkach jak w lit. a) powyżej;
c) inne osoby, którym Zarząd Stowarzyszenia nada prawa członków zwyczajnych, biorąc pod uwagę ich osiągnięcia zawodowe.
2. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na następujące kategorie:
a) Członkowie zwyczajni – osoby fizyczne spełniające co najmniej jeden z warunków jak w ust. 1 powyżej.
b) Członkowie wspierający – osoby fizyczne spełniające co najmniej jeden z warunków jak w ust. 1 powyżej lub osoby prawne/jednostki nie posiadające osobowości prawnej zainteresowane działalnością Stowarzyszenia i które zadeklarowały wsparcie rzeczowe i/lub finansowe.
c) Członkowie honorowi – osoby fizyczne, które wniosły wybitny wkład w rozwój działalności Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób zasłużyły się dla Stowarzyszenia.
3. Członków zwyczajnych i wspierających Stowarzyszenia przyjmuje się na podstawie deklaracji potwierdzającej spełnienie warunków wskazanych w niniejszym Statucie, uiszczeniu opłaty członkowskiej oraz wpisowego, w drodze powzięcia przez Zarząd Stowarzyszenia stosownej uchwały.
4. Członków honorowych Stowarzyszenia przyjmuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia podjętej na wniosek Zarządu.
5. Dowodem członkostwa w SUSP jest legitymacja wydana przez Zarząd Stowarzyszenia.
6. Utrata członkostwa zwyczajnego, wspierającego, Stowarzyszenia może nastąpić przez:
a) skreślenie z listy członków;
b) wykluczenie;
c) wygaśnięcie członkostwa z powodu śmierci, a w przypadku osób prawnych/jednostek nieposiadających os. prawnej ich likwidacji/ ogłoszenia upadłości.
7. Zarząd Stowarzyszenia podejmuje uchwałę o skreśleniu członka z listy w następujących przypadkach:
a) na wniosek członka o skreślenie go z listy członków Stowarzyszenia;
b) nieopłacenia składek członkowskich za okres dłuższy niż 12 miesięcy poprzedzone wezwaniem do zapłaty wraz z informacją, że brak zapłaty we wskazanym terminie będzie skutkował skreśleniem z listy członków, z zastrzeżeniem że przypadek ten nie dotyczy członków honorowych;
c) nieprzestrzegania postanowień Statutu i/lub uchwał Walnego Zgromadzenia i Zarządu;
d) stwierdzenie działania na szkodę lub wizerunku stowarzyszenia Stowarzyszenia;
e) prawomocne skazanie przez sąd krajowy lub zagraniczny skutkujące pozbawieniem praw publicznych;
8. Utrata członkostwa honorowego może nastąpić poprzez:
a) Wygaśnięcie członkostwa z powodu śmierci
b) Wykluczenia
c) Skreślenia z listy członków w przypadku ust. 6 lit. a), lit. c), lit. d), lit. e).
9. Członkowie wspierający i honorowi Stowarzyszenia są uprawnieni do:
a) powoływania się w swojej działalności na członkostwo wspierające w Stowarzyszeniu;
b) stosowanie znaku Stowarzyszenia;
c) doradczego prawa głosu podczas Walnych Zgromadzeń Stowarzyszenia (wyłącznie w przypadku osób prawnych/ jednostek nie posiadających os. Prawnej);
d) uczestnictwa we wszystkich organizowanych przez Stowarzyszenie konferencjach, szkoleniach, sympozjach i innych spotkaniach członków;
10. Członek wspierający, honorowy i zwyczajny zobowiązani są:
a) dbać o dobre imię i wizerunek Stowarzyszenia oraz jego członków,
b) przestrzegać postanowień niniejszego Statutu, Regulaminów i innych dokumentów wewnętrznych Stowarzyszenia,
c) przestrzegać norm współżycia koleżeńskiego i etycznego,
d) brać czynny udział w pracach i aktywnościach Stowarzyszenia,
e) wspierania realizacji celów Stowarzyszenia i propagowanie ich swoim postępowaniem,
11. Członkowie wpierający, honorowi i zwyczajni mogą kandydować do władz Stowarzyszenia.

§ 4 Władze Stowarzyszenia – postanowienia ogólne.
1. Organami Stowarzyszenia jest: Walne Zgromadzenie, Zarząd, Rada Nadzorcza.
2. Kadencja wszystkich członków organów Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.
3. Walne Zgromadzenie wybiera członków Zarządu oraz członków Rady Nadzorczej.
4. Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli Statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością bez względu na liczbę członków, obecnych na prawidłowo zwołanym i przeprowadzonym zgromadzeniu.
5. W umowach między Stowarzyszeniem, a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje członek Rady Nadzorczej wskazany w uchwale Rady Nadzorczej lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zgromadzenia.
6. Zbycie/ obciążenie nieruchomości Stowarzyszenia wymaga powzięcia uchwały Walnego Zgromadzenia kwalifikowaną większością 2/3 głosów.

§ 4a. Walne Zgromadzenie.
1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Walne Zgromadzenie może być zwołane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane przez Zarząd w terminie do 30 czerwca każdego roku. W przypadku, gdy Walne Zgromadzenie nie zostanie we wskazanym powyżej terminie zwołane przez Zarząd, Rada Nadzorcza w terminie jednego tygodnia od daty upłynięcia ww. terminu jest uprawniona do zwołania Walnego Zgromadzenia.
4. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
a) Ustalanie kierunków działania Stowarzyszenia,
b) Podejmowanie uchwał i przynależności do innych podmiotów,
c) Rozpatrywanie odwołań ws. członkowskich od uchwał Zarządu,
d) Wybór członków Zarządu w liczbie 3 członków,
e) Ustalanie wysokości składek członkowskich na każdy rok działalności Stowarzyszenia,
f) Udzielanie absolutorium członków organom. W przypadku nieudzielenia absolutorium Zarządowi podjęcie uchwały w przedmiocie odwołania Zarządu i przeprowadzenie wyborów nowego Zarządu.
g) Realizacja obowiązków o charakterze sprawozdawczym,
h) Podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
i) Podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego,
j) Uchwalanie zmian Statutu,
k) Nadawanie/pozbawianie tytułu członka honorowego na wniosek Zarządu.
5. W Walnym Zgromadzeniu biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie Rady Nadzorczej,
c) na umotywowane żądanie co najmniej 60% wszystkich członków Stowarzyszenia.
7. Nadzwyczajne i Zwyczajne Walne Zgromadzenie może być przeprowadzone za pomocą odpowiedniej platformy elektronicznej. W celu umożliwienia zdalnego uczestnictwa Prezes Stowarzyszenia podaje zainteresowanym zawiadomienie wraz z informacjami tj.: adres platformy elektronicznej, numer telefonu, adres Skype lub inny środek teleinformatyczny, porządek zgromadzenia zawierający projekty uchwał. Chęć zdalnego uczestnictwa powinna zostać zgłoszona Prezesowi Zarządu co najmniej na 5 (pięć) dni przed planowanym terminem zgromadzenia.

§ 4b. Zarząd.
1. Zarząd jest organem wykonawczym Stowarzyszenia.
2. Zarząd składa się z 3 do 5 członków – Prezesa i dwóch członków Zarządu wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
3. Do kompetencji Zarządu należy:
a) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
b) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
c) zaciąganie zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia ograniczonych do kwoty 20.000.00 zł powyżej tej kwoty konieczne jest uzyskanie zgody Walnego Zgromadzenia w formie uchwały,
d) przygotowywanie i zatwierdzanie dokumentów wewnętrznych (m.in. regulaminów) Stowarzyszenia,
e) ustanawianie stałych i doraźnych komisji do pomocy w wykonywaniu swoich zadań,
f) przygotowanie i przedstawianie do zatwierdzenia Walnemu Zgromadzeniu sprawozdania i bilansu rocznego Stowarzyszenia,
g) zwoływanie Walnych Zgromadzeń,
h) wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o rozwiązanie i likwidację Stowarzyszenia.
4. Zebrania Zarządu odbywają̨ się co najmniej raz na kwartał.
5. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją. Stosowną uchwałę w tym zakresie podejmie Rada Nadzorcza Spółki, wskazując kwotę netto, częstotliwość i terminy wypłat. Przy zawarciu umowy między Stowarzyszeniem – Członkiem Zarządu Stowarzyszenie reprezentuje pełnomocnik wskazany uchwale.

§ 4c. Rada Nadzorcza.
1. Rada Nadzorcza kontroluje działalność Stowarzyszenia pod względem zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami Statutu, uchwałami Walnego Zgromadzenia.
2. Rada Nadzorcza składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
3. Rada Nadzorcza zbiera się nie rzadziej niż raz w roku, aby dokonać kontroli działalności Stowarzyszenia.
4. Do kompetencji Rady Nadzorczej należy:
a) Kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
b) Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków,
c) Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
d) Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzeniu Członków w razie stwierdzenia niewywiązania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania (posiedzenia) Zarządu,
e) Składanie na Walnym Zgromadzeniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
f) Badanie przygotowanego przez Zarząd bilansu rocznego Stowarzyszenia i przedstawienie Walnemu Zgromadzeniu raportu na ten temat,
g) Wnioskowanie zwołania przez Zarząd Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia,
h) Wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia w przedmiocie rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia.

§ 5 Reprezentacja Stowarzyszenia.
1. Stowarzyszenie jest reprezentowanie przez Zarząd. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.

§ 6 Majątek i fundusze.
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią fundusze, nieruchomości, ruchomości.
2. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są
a) składki członkowskie,
b) wpływy z działalności gospodarczej i statutowej,
c) dotacje,
d) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
e) ofiarność publiczna darowizny, zapisy, spadki.
3. Środki pieniężne powinny być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
4. Składki członkowskie powinny być wpłacane nie później niż do końca pierwszego kwartału każdego roku. Nowi członkowie wpłacają składki w ciągu 10 dni od dnia otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
5. Stowarzyszenie prowadzi rachunkowość, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami.
6. Dochody uzyskane z prowadzonej działalności gospodarczej służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.

§ 7 Zakres działalności gospodarczej Stowarzyszenia.
1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie (wg PKD-2007):
a) 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
b) 58.11 – Usługi związane z wydawaniem książek
c) 58.11.12 – Podręczniki fachowe, techniczne i naukowe, drukowane
d) 47.61.Z – Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
e) 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
f) 71.20.B – Pozostałe badania i analizy techniczne
g) 74.30.Z – Działalność związana z tłumaczeniami
h) 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem
i) 47.91.z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet
j) 58.29.Z – Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania
k) 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
l) 71.12.Z – Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne

§ 8 Zmiany Statutu. Rozwiązanie / likwidacja Stowarzyszenia.
1. Uchwalenie i zmiany Statutu wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia przyjętej kwalifikowaną większością 2/3 głosów.
2. Wniosek w przedmiocie Rozwiązania/likwidacji Stowarzyszenia mogą być zaproponowane na piśmie przez:
a) Zarząd,
b) Radę Nadzorczą,
c) co najmniej 2/3 ogółu członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
3. Do podjęcia uchwały Walnego Zgromadzenia o rozwiązaniu się lub likwidacji Stowarzyszenia wymagane jest oddanie 2/3 ważnych głosów wszystkich obecnych na Walnym Zgromadzeniu członków Stowarzyszenia.
4. W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu /likwidacji Stowarzyszenia likwidatorami będą członkowie Zarządu.
5. W przypadku likwidacji majątek Stowarzyszenia nie może być podzielony między członków Stowarzyszenia, ale musi być przekazany innej organizacji społecznej o podobnym charakterze.
6. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia nieuregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. 2019 r., pozycja 713 z późniejszymi zmianami).

§ 9 Postanowienia końcowe.
1. Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Sądu Rejestrowego.

Stowarzyszenie Uczestników Sojuszy Projektowych
Plac Defilad 1 lok. 825
00-901 Warszawa
e-mail: biuro@susp.pl